Sain hiljattain vierailla ikäihmisten ja mielenterveyskuntoutujien palveluasumisyksiköissä, eli heidän kodeissaan. Asukkaat vaikuttivat pääosin tyytyväisiltä yksiköiden toimintaan ja hoitoon.
Pohteen ja palveluyksiköiden välinen yhteistyö toimii palautteiden perusteella kohtuullisen hyvin. Sen sijaan hyvinvointialueen ostopalvelut ja maksusitoumuskäytännöt herättivät keskustelua. Erään mielenterveyskuntoutujan toteamus money talks kuvastaa osuvasti ostopalveluiden luonnetta. Kuntoutuja tarkoittanee sitä, että hyvinvointialueen säästöpäätökset ohjaavat palvelutoimintaa enemmän kuin palvelutarve.
Vastakkainasettelu on tältä osin turhaa, koska ostopalvelut tukevat julkisen sektorin toimintaa. Olennaista on se, että asiakkaille järjestetään heidän tarpeitaan vastaava ja tarkoituksenmukainen hoito sekä asumispalvelut.
Kiireetön hoito ja hoitotakuu
Kuntalaisten palautteissa nousee toistuvasti esille kiireettömän hoidon saatavuus ja hoitotakuun toteutuminen. Terveydenhuoltolaissa säädetään kiireettömästä hoidosta. Lähtökohtana on, että erikoissairaanhoidon tarpeen arvioinnin ja lähetteen jälkeen hoitoon on päästävä kohtuullisessa ajassa. Hoito on kuitenkin järjestettävä viimeistään kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun hoidon tarve on todettu.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella oli maaliskuussa kiireettömän erikoissairaanhoidon jonossa 5122 henkilöä, joista 31,1 prosenttia oli odottanut hoitoa yli 180 vuorokautta. Tämä merkitsee sitä, että hyvinvointialue toimii säädösten vastaisesti ja loukkaa lähes kahdentuhannen pohjoispohjalaisen hoitotakuuta.
Potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain mukaan henkilö, joka on tyytymätön saamaansa terveyden- ja sairaanhoitoon, voi tehdä muistutuksen tai hallintokantelun. Hyvinvointialueen velvollisuutena on tiedottaa tästä oikeudesta asianmukaisesti sekä huolehtia siitä, että muistutuksen tekeminen on potilaalle mahdollisimman vaivatonta.
Edustin asiakasta, joka oli odottanut leikkausta yli 180 vuorokautta. Asiakas tiedusteli hoitoyksiköstä, milloin hän saa operaatioajan ja onko vaihtoehtoisia hoitopaikkoja tarjolla sekä mihin hän voi kääntyä lainvastaiseksi kokemansa menettelyn johdosta. Hoitoyksikön vastaus oli se, että Pohteella on yli vuoden mittainen leikkausjono ja valitusohjeet löytyvät internetistä.
Lienee selvää, että menettely ei ole hyvän hallintotavan tai terveydenhuoltolain 54 §:n mukaista. Mikäli hyvinvointialue ei kykene tuottamaan tutkimuksia, hoitoa tai kuntoutusta säädetyissä enimmäisajoissa, sen on järjestettävä palvelut yhteistyössä toisen hyvinvointialueen kanssa tai hankittava ne yksityiseltä palveluntuottajalta.
